pari-pari Aifa

About Me

My photo
perempuan yang hidup dalam kenangan :)

Friday, May 20, 2011

promoter @ pemutar belit kata-kata?



assalammualaikum dan salam sayang semua....

huhh..penat tak korang dengar jenayah di shopping complex or di tepi jalan???aku dan kawan-kawan aku hari ini menjadi mangsa jenayah di shopping complex! korang mesti membayangkan giler teruk lah jenyaha nie..hahah....tapi sorry la wei,aku bukan maksudkan jenayah rogol,ragut,copet(curi) tu....hahaha....

jenayah di shopping complex juga adalah seperti,di kepung oleh segerombolan promoter barang tidak laku..hahaha...dan aku serta rakan-rakan aku menjadi mangsa mereka pada hari ini =.='

al kisah bermula...aku,Farhah dan Aini pergi ke The Store Sg Buloh...si Farhah mengajak aku untuk menemani nya pegi beli selendang dan seluar.....lagipon aku ada barang sikit mahu beli..jadi kami pergi lah...selepas kami beli barang-barang keperluan kami di aras atas,kami turun untuk beli barang dapur....aku kena rushing sikit sebab pukul 6 petang nanti aku ada meeting MPP...so memang agak kelam kabut lah kan....

selepas kami membeli barang,kami pon on the way nak kuar pintu entrance the store tu..tetiba,farhah kata... "terus takot.." dan dia stop...aku dan aini lihat di hadapan kami ada 3 orang promoter...mereka-mereka menghalang perjalanan kami dan menarik tangan kami bertiga..hey..aku bukan suka kena paksa-paksa ni ok....

mereka 'manis mulut' bertanya perihal kami....ok..aku cerita apa yang terjadi antara aku dan promoter wanita tersebut lah...

"adik....sila duduk adik..."

haishh aku nak lari kang nampak rude sangat..so aku layankan je la..aku duduk kat kerusi yang disediakan tu..

"adik..boleh tulis nama , course yang adik ambil di kolej dan no telefon di sini.."

aku masih layankan lagi~~~

"adik..adik duduk mana ye.." manis seperti gula getah kata-kata beliau...

"I duduk johor.." aku menyombong..haha

"adik orang apa ye?.."

apa ke buta perempuan nie?aku dah bertudung litup...cakap bahasa MALAYSIA pon dia masih tanya aku orang apa...kata-kata pemanis...ciss...

"I orang melayu la...islam...."

"tak adalah...adik nampak macam mix lah..."

aku anggukkan sahaja...

"ayah adik cina yup?adik nampak macam ada campuran cina+melayu"

aku tersentap! apa ka gila..dia ni perli aku ka?tahu lah aku gelap..mata bulat.....kalau dia kata aku ni mix jawa minang aku percaya juga...haisshhh.......kena pakai spec perempuan nie...

"tak lah..I melayu.. tak ada mix."jawab ku malas.

"ohh yeke....macam cina lah adik....."

huhhh dasar memerli...

promoter tersebut pon pot pet..pot..pet..tapi sepatah haram aku tak berminat dengan promosi beliau.kalau korang pernah jumpa..mereka ni promote belajar bahasa asing @ untuk mantapkan english...

aku menyombong lagi..tapi kali ni aku ingin melepaskan diri dari cengkaman promoter tersebut.....kalau korang nak tahu,dah 1 jam dia berleter dan mempromosikan barang dia tu....bukak tutup fail untuk tunjuukkan bukti ramai yang dah berjaya dengan program pembelajaran bahasa asing mereka tu..huhu

"sorry miss...my mom english teacher...and my dad teaching science subject....so,im not interested with this programme..."

"tapi adik,adakah adik menguasai english bila bercakap?"

memang lah aku tak fluent sangat speak english..just setakat english biasa bolehlah..tak adalah macam mat salleh cakap..lidah jawa masih sebati dalam diri aku..haha...

then promoter tersebut suruh aku translate malay sentence into english sentence.. (dah..kelas english di shopping complex..) =.='

ok..aku dapat translate dengan jaya nye..hahaha tak percaya ke aku boleh cakap english?haisshh...

promoter tersebut masih tidak berpuas hati dengan aku...dia masih mencari kesalahan aku...

"english mase SPM dapat berapa adik?"

"i got A1 for my english subject.." jawab ku..

oooo...good....then..dah masuk satu jam setengah dia bercakap,aku ingat dah tamat lah sebab promoter pompuan tu da tutup segala fail...aku dah nak blah ni...aku banyak lagi kerja beb...

tetiba.............ku sangka panas di petang hari...rupanya panas di hati..hahahha!!

datang bos mereka yang berbangsa india....

bos tersebut berkata.. "i like anak cikgu.."

habis lah aku..mahunya aku tidur di sini....

yang ni lagi dasyat..sebab dia nie tak habis soal aku dalm english...malangnya aku mengaku anak english teacher..huhuh!!

pot..pet...pot..pet..


1 jam kemudian....

pot..pet..pot..pot..pet..nak tengok kad pengenalan boleh?kata bos tersebut...

habis lah aku..ic ni bahaya kalau bagi orang lain..mahu nya dia buat apa-apa...naya aku....

"for what?" aku bertanya...

"nak pastikan u ni rakyat malaysia"katanya..

and once again mereka buat aku sentapppppp..grrrrrrrr~~~

am i look like minah indon?huuu kalau dia kata aku macam korea tak apa lah jugak!

ok...aku dah tak boleh tahan dengan mereka ni!!! hampir 2 jam lebih layan mereka...huhh..

idea...idea..please come to mama...huhu

yes! i got an idea untuk melarikan diri..

(you are my gummy bear...you are my gummy bear....nananananan~~) aku bukak music player aku..arhh lantak lah lagu gummy bear ke ape....yang penting buat-buat macam aku ada orang call...aku pon tekan button pause,then aku pura-pura cakap dekat telefon..

"hello...ooo sorry...nanti saya datang ok..sekejap lagi saya sampai..ok bye.."aku cakap dekat telefon kunun-kunun ada emergency case lah..padahal macam orang gila cakap sorang-sorang..hahah taktik itu penting..

sambil berdiri dan masih memegang handphone..(gaya aku pada masa ni bajet macam business woman yang sebuk ada meeting)..

"sorry sir..i have to go...I ada meeting MPP sekarang ni..sorry ok.."aku berkata dekat bos tersebut....dan aku berlalu pergi dari situ..lari...lari..hhaahhaa...

although korang tengok aku macam rude gila,tapi aku terpaksa buat macam tu..sebab aku dah penat nak dengar cerita karut mereka......

ada ke mereka kata mantan PM kita tu student mereka..huhu tuanya mereka kalau macam tu..huhu..

menurut rakan aku..banyak yang dah tertipu dengan benda-benda macam ni....so aku tidak akan sesekali di tipu oleh mereka!!!

aku pon tunggu lah rakan ku yang lagi dua orang tu...

hadoiii lama bebenor mereka...

sesungguhnya mereka mempunyai daya ketahanan dan kesabaran yang sangat tinggi...

si aini paling sempoi...sampai promoter naik bosan + menyampah dengannya..nak tahu tak apa aini jawab...

"saya ni memang pemalas sikit.jadi benda-benda macam ni memang tak berguna bagi saya." =.=' lebih kurang macam tu lah yang dia cakap...haha....

si farhah pulak berlagak menunjukkan minat yang amat mendalam kepada promoter tersebut..siap bagi kad bank lagi =.='
tapi nasib baik bila promoter check kad bank untuk bayar duit pendaftaran tu tak boleh...sebab...

duit farhah ada RM9 je kad bank..hahahahahha!! pandai si farhah...

pada mas ni,aku dengan aini dah terlepas dari cengkaman promoter..tapi farhah belum lagi..hampir setengah jam aku dan aini menunggu farhah di tempat letak teksi...huhu =.='

tetiba aku dapat call dari farhah...

"aifa..ko ada duit RM50?"tanya dia.

belum sempat aku kata,dia cakap..

"oh..tak ada ke...sekejap lagi aku balik ok...pot pet..."merepek memanjang..aku tanya lain dia kawab lain..

ohh baru aku faham...

dia guna taktik aku untuk larikan diri dari cengkaman promoter tersebut..hahahahha...

akhirnya kami bertiga dapat di selamatkan....fuhhh what a terrible day for us =.=

kalau korunk nak tahu,farhah dia off hanphone sebab dia takot promoter tu ganggu dia...ahhaha punya lah fobia itu budakkkk...pffss..

tapi memang lah....

aku nak pesan kat promoter2 di luar sana...

client centered la sikit...kalau client kata tak nak,tak nak lah..jangan paksa kami.kami pengguna dan kami tak suka dipaksa untuk beli barang-barang yang kami rasa kami tidak perlu.

then,hormat lah client anda...kalau mengutuk muka client dalam kad pengenalan baik kau pergi cermin muka kau dulu....aku tacink lah macam ni beb...

seterusnya..kau dengarlah bebelan aku ni...hahah..sebab aku dah kena bebel dengan promoter tadi..aku bebel balik...haha..

hormati keputusan yang di buat oleh client anda....kalau client anda berminat,sudah tentu dia akan cari sendiri kan..tak perlulah tunjukkan bukti yang agak mengarut...
ingat lah..tak semua pelanggan bodoh dan mudah ditipu...

wahai promoter yang aku jumpa tadi..

korang silap pilih orang untuk di jadikan tempat korang promosi barang..sebab aku ni seorang BLOGGER...aku boleh tulis apa yang aku mahu..sebab aku ada hak sebagai pengguna..hihi..so,janganlah nak memaksa orang untuk join korang punya program tu...
aku kesian tengok mak cik sebelah aku tadi......naik bosan muka dia melayan karenah korang...lagi satu..korang tak kesian ke menipu orang ramai?huhu =.='

so,kesimpulannya..aku TAK SUKA DIPAKSA dan AKU TERPAKSA rude kalau ada orang MEMAKSA aku beli barang yang aku rasa barang @ program tu TIPU... :)

p/s : korang jangan mudah tertipu tau dengan mereka ni.......harap maaf..aku rasa banyak typo..so korang buat2 tak nampak je la ea..hahaha



kasih sayang oleh ;

10 comments:

Fy Hashim said...

Hamboii.. panjang bebenor menulis nye aifa oiii.. HAHAHAHA..

Weh tapi mmg betol la. aku kalau nampak org2 cmni, aku dah tunduk kan muka smbil angkt tgn dan jln laju2 tros. mmg tak kose aku nak layan!

Aifa Afiqah Sulaiman said...

babe..ko tahu..bertapa gigihnya aku menulis semua ni..hahaha...
biasanya aku buat macam tu..tapi bukan rezeki aku terlepas dari diorang..huuu~ :(

Anonymous said...

ahahah. okay. entry ni bt akk gelak sorang sorang. aini takleh blah. sure nmpk blurr gler. si farhah lagi lah. bukan maen jujor.

korang p dudok jugak sapa suroh. jln trus ja la ;p

Aifa Afiqah Sulaiman said...

kak tini..memang lawak sgt lah tadi....rasanya lebih rela duduk kuliah berbanding dengar diorang bebel...aini memang blurr lah..sampai promoter naik bosan..hahaha....farhah plak berminat giler tapi tak ada duit...haha! aishhh ktorng memang mendengar arahan tak bertempat =.='

Nabel said...

Haha..
bior betul sampai 2 jam..
mcam nk kne penyepak je promoter tu..
aish..


btw salam kenal dari GBM.. huhu

Aifa Afiqah Sulaiman said...

sakam kenal nabel :)

mmg kalau ada kuasa penyepak,memang nak kick out mereka-mereka ni..hehe...tp kne sopan-sopan lah..ahhaha!

Pena Terengganu said...

perghhh....promoter macam nih memang kadang tu kak...x reti bahase...geram+kelakar baca kisah...haahaahhaaahaha

Aifa Afiqah Sulaiman said...

aishh akak yang menulis ni pon geram..haha thx 4 reading :) maaf bnyk typing error lak..haha!

diyanah dzai said...

pernah kena !!! dia fikir kita nie tak tau speaking ke. aisyhhh -.-'

Aifa Afiqah Sulaiman said...

diyanah..haha...lain kali gantung sign board kat leher tulis "saya tak berminat dengan barang2 anda" ki3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...